Klart det går

Publisert av Kristoffer Solø den 07.03.22. Oppdatert 14.04.22.

Vil du oppdage nye, fine turområder i Bergen og omegn? Ta del i et sosialt og inkluderende fellesskap? "Klart det går"-gruppen ønsker velkommen til turer og aktiviteter. Tilbudet har fokus på tilrettelegging for personer med fysiske funksjonsnedsettelser.

Oppmøte: Kl. 10:30 ved Den Blå Steinen. Vi tar den nyåpnede Fløybanen opp til Fløyen.

Turbeskrivelse:

Beregnet tid: 6 timer.
Det er mulig å avslutte turen på Brushytten for de som ønsker en kortere tur. Én turleder vil returnere med de som ønsker til Fløyen. Om du vet at du ønsker denne varianten, meld gjerne fra ved påmelding om det.

Avstand: Ca 12 km (Brushytten ca. 4 km t/r)

Stigning: Ca. 250 høydemeter opp fra Fløyen til Rundemanen. Så ca. 500 høydemeter ned til Svartediket.

Denne søndagen prøver vi oss på en litt lengre og tyngre tur, en nydelig rundtur fra Fløyen til Brushytten og opp til Rundemanen før vi går ned til Svartediket. Det er mulig å gå til Brushytten, og returnere tilbake til Fløyen derfra med én turleder.

Vi starter på bred og fin grusvei fra Fløyen til Brushytten. Det er en del stigning, men mulig for rullestol å komme frem/opp. Brushytten er normalt åpent på søndager, og selger både vafler og varm drikke. Fra Brushytten går vi bratt opp asfalt og senere grus til Rundemanen. Stien er tydelig og god, men litt steinete akkurat rundt Rundemanen. Rundemanen er turens høyeste punkt, og i finvær er det nydelig utsikt. Deretter slynger vi oss på grusvei ned til Tarlebøvannet. Stien er smalere, men tydelig og med gode kanter hele veien, og med et jevnt underlag. Fra Tarlebøvannet er det bred og ganske bratt grusvei ned til Svartediket, før vi avslutter med å gå langs Svartediket og ta buss tilbake til sentrum.

Det er ennå tidlig på våren, og ved dårlig vær eller snøfall vil turen bli endret. Men start vil uansett bli Den Blå Steinen og bane opp til Fløyen.

Deler av turen er kartlagt meter for meter, se link til norgeskart med filtrering på tilgjenglighet for elektrisk rullestol i friluft. Turen er krevende på hjul, dersom du er rullestolbruker bør du være i svært god fysisk form og/eller gjennomført turen tidligere selv/med ledsager.

Ta med: Gode sko og klær etter været. Drikkeflaske og matpakke.

Hund: Det er tillatt å ta med hund på turen.

Pris: Det er gratis å delta på tur. Turlaget dekker utgifter til ledsagere eller transport ved behov, meld i så tilfelle fra ved påmelding.

Turledere: Linn Beate, Heidi, Marit S, Kristine og Saskia.

Påmelding: Vi ønsker å motta påmeldinger for å få oversikt over antall deltakere og gruppesammensetning i forkant av turen. Kontakt turleder Marit S for påmelding på tlf 97551264 eller om du har spørsmål til turen. Dersom du har tilknytning til Blindeforbundet, kontakt Silje Thon (nr. 480 70 372).

Ved behov for ledsager: Har man behov for ledsager må man stille med dette selv. Si fra om du mangler dette i forkant av turen, så vil Turlaget eller Blindeforbundet forsøke å bidra med det.

Generelle vilkår: Les generelle vilkår for deltakelse på BHT sine aktiviteter.